Openbare orde en veiligheid - Handhaving en toezicht
Beleidskaders, -monitors en wetgevingHet bevorderen van naleving van wet- en regelgeving, het vergroten van het veiligheidsgevoel op straat en het verhogen van de kwaliteit van de buitenruimte.
Omschrijving taakveld
Het taakveld Toezicht en Handhaving draagt bij aan de veiligheid en leefbaarheid in wijken. Vanwege de verdichting van de stad, groeit de druk op de buitenruimte en neemt het belang van het bevorderen van naleving van wet- en regelgeving toe.
Dit Rotterdamse taakveld is onderdeel van het programma Openbare orde en veiligheid en betreft de gemeentelijke taken op het gebied van:
- toezicht en handhaving openbare orde, BOA's;
- veilige woon- en leefomgeving.
De verdichting van de stad zorgt onder andere voor meer (woon)overlast, meer (bedrijfs)afval, vollere parken en meer verkeer en drukte in de stad. Hierdoor zal de druk op Handhaving en Toezicht toenemen.
Wat willen we bereiken
Rotterdam is de afgelopen jaren veiliger geworden, deze trend willen we doorzetten zodat op langere termijn alleen nog maar veilige wijken zijn in Rotterdam.
Handhavers zijn goed getraind en uitgerust met voldoende bevoegdheden en de juiste middelen, zoals bodycams, zodat zij hun werk veilig, effectief en efficiënt kunnen doen.
Wat gaan we daar voor doen
Rotterdam is de afgelopen jaren veiliger geworden, deze trend willen we doorzetten zo dat op langere termijn alleen nog maar veilige wijken zijn in Rotterdam.
- Uitvoering geven aan het handhaven van het gemeentelijk beleid; zoals op jeugdoverlast, woonoverlast, illegale bewoning, milieudelicten, straatintimidatie, ondermijning en agressieve honden.
- Optreden tegen vervuiling van de stad. Bijvoorbeeld door te handhaven op het verkeerd aanbieden van huisvuil en bedrijfsafval, handhaven op hondenpoep en het achterlaten van zwerfvuil.
- Toezien op naleving van de Taxiverordening en drank en horecawet- en regelgeving.
- Bijdragen aan de bereikbaarheid van de stad door te handhaven op hinderlijk en foutparkeren, de inzet van verkeersregelaars en het wegslepen van hinderlijk en/of gevaarlijk geparkeerde voertuigen.
- Cameratoezicht, zowel vast als mobiel, uitbreiden. Handhaving en Cameratoezicht vormen samen de ogen en oren van de stad. De toepassing van cameratoezicht wordt geïntensiveerd ten behoeve van leefbaarheid van de stad. Voor slim beheer van de buitenruimte wordt de uitbreiding van toepassingsmogelijkheden van cameratoezicht onderzocht. De gemeentelijke meldkamer is daarbij het communicatieknooppunt voor de handhavers, politie en andere hulpdiensten.
Handhavers zijn goed getraind en uitgerust met voldoende bevoegdheden en de juiste middelen, zoals bodycams, zodat zij hun werk veilig en efficiënt kunnen doen.
- Handhavers steeds meer wijkgericht en informatiegestuurd inzetten en daardoor aanwezig zijn op de plekken en tijdstippen waar dit het meest noodzakelijk is. Om dit optimaal te ondersteunen wordt een nieuw handhavings- en informatiesysteem ontwikkeld.
- Als gemeente Rotterdam, gezamenlijk met de G4 en de VNG, ons sterk maken voor meer bevoegdheden en flexibelere inzet van handhavers.
- Een pilot uitvoeren met bodycams voor de handhavers. Bij een positieve uitkomst van deze pilot wordt het gebruik van bodycams voortgezet.
Algemeen
- Mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheden en, indien dit nodig is, handhavend optreden. Toezicht en Handhaving is actief en zichtbaar aanwezig in de buitenruimte. Dit wordt gedaan in nauwe samenwerking met partners als politie, bewoners en ondernemers.
- Vanuit gastheerschap contact leggen met bewoners, ondernemers en bezoekers. Handhavers zijn het visitekaartje van de stad, ook bij evenementen.
Overzicht baten en lasten
Overzicht van baten en lasten Openbare orde en veiligheid - Handhaving en toezicht | Begroting 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten exclusief reserves | 1.259 | 1.259 | 1.259 | 1.259 |
|
Bijdragen rijk en medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige opbrengsten derden | 1.259 | 1.259 | 1.259 | 1.259 | |
Overige baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten exclusief reserves | 37.193 | 36.258 | 36.536 | 36.537 |
|
Apparaatlasten | 33.916 | 33.063 | 33.063 | 33.063 | |
Inhuur | 256 | 341 | 341 | 341 | |
Overige apparaatslasten | 1.633 | 1.183 | 1.183 | 1.183 | |
Personeel | 32.026 | 31.539 | 31.539 | 31.539 | |
Interne resultaat | -788 | -878 | -878 | -878 | |
Interne resultaat | -788 | -878 | -878 | -878 | |
Programmalasten | 4.065 | 4.073 | 4.350 | 4.351 | |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 3.520 | 3.537 | 3.920 | 4.213 | |
Kapitaallasten | 407 | 398 | 293 | 0 | |
Overige programmalasten | 138 | 138 | 138 | 138 | |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo voor vpb en reserveringen | -35.934 | -35.000 | -35.278 | -35.278 | |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo voor reserveringen | -35.934 | -35.000 | -35.278 | -35.278 | |
Reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -35.934 | -35.000 | -35.278 | -35.278 |
Aansluiting voorgaande begroting
Aansluiting met voorgaande begroting (saldo na reservering) | Begroting 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijke begroting | -32.733 | -32.809 | -33.086 | -33.087 |
Bijstellingen Omissieregeling 2019 (technische wijzigingen) | -3.202 | -2.191 | -2.191 | -2.191 |
Totaal bijgestelde begroting | -35.934 | -35.000 | -35.278 | -35.278 |